torsdag, mars 02, 2006

Källkritik!

Jag inser problematiken med att ständigt hänvisa till Nationalencyklopedin, man måste ju promenera på den för att få läsa innehållet. Men problemet med Wikipedia är att innehållet inte är vetenskapligt belagt... jag får alltså brottas med min proffession som i grunden förbjuder att hänvisa till icke vetenskapliga källor... Wikipedia är den fria encyklopedin vilket gör att man inte kan använda den rent vetenskapligt. Men man kan istället hitta små godisbitar som denna till exempel:

In 2005 Harold Pinter was awarded The Nobel Prize in Literature by Ebba Witt-Brattströms Horace, with the motivation: "who in his plays uncovers the precipice under everyday prattle and forces entry into oppression's closed rooms".

Stackars lille Horace - han tituleras alltså Ebba Witt-Brattströms make, inget annat...
Detta inlägg låg ute på Wikipedia endast någon minut efter att 2005-års nobelpris anonserats. Mitt yrke (& läggning) kräver att jag snabbt måste kolla upp allt direkt! Det kanske gick 3-5 minuter innan någon raskt gick in och putsade lite på tågordningen, texten ändrades till
...by Horace Engdahl, The swedish Academy, with the motivation...
Som tur var klippte jag snabbt ut den första versionen på stört, jag förstod att den inte skulle få existera många sekunder!

Idag lyder texten om Pinter:
Pinter tilldelades Nobelpriset i litteratur 2005 med motiveringen att han "i sina dramer frilägger avgrunden under vardagspratet och bryter sig in i förtryckets slutna rum".

Ordningen alltså återställd och ingen är troligtvis gladare än Ebba Witt-Brattströms Horace!

Inga kommentarer: