måndag, februari 06, 2006

Även talgoxe får vårkänslor

I desperat sökande efter våren och dess förtecken, slog jag upp ordet "vår" på nätet och fann följande:

Även talgoxe får vårkänslor
Fråga: Jag hörde talgoxen den 10 januari för första gången i år. Jag började fundera över hur det kommer sig att fåglarna vet när det är dags att sätta igång med sjungandet - vi människor har ju knappast noterat än att vi går mot ljusare tider.
Svar: Det är framför allt det tilltagande ljuset som fåglarna reagerar på. Men när det blir extra milt kan de även mitt i vintern få "vårkänslor", dvs. börja sjunga. Det finns också fåglar som håller vinterrevir och sjunger för att hålla borta konkurrenter. Talgoxar kan sjunga för att markera sitt födorevir, men också för att tala om att de tänker hävda området som häckningsrevir längre fram på våren. (Ragnar Hall, zoolog vid Artdatabanken i Uppsala)

Själv har jag inte ens börjat ana vårens ankomst, än mindre markerat födorevir och hävdat kommande häckningsrevir - är jag hopplöst förlorad...?

1 kommentar:

Lotta sa...

Du är nog bara förlorad tills i helgen!! tror du inte vi hinner mé att hävda lite häckningsrevir till fördrinken? Vi ska nog åxå snart kunna reagera på ljuset!